Cara Rasulullah Menikmati Hidangan Saat Sahur dan Berbuka

Cara Rasulullah Menikmati Hidangan Saat Sahur dan Berbuka

REPUBLIKA. CO. ID, JAKARTA — Sebentar sedang umat Muslim di seluruh negeri akan memasuki bulan yang sempurna dengan kemuliaan dan keberkahan, Ramadhan. Setiap Muslim diwajibkan untuk bertarak, diawali dengan menyantap hidangan pada waktu sahur dan berbuka di kala Adzan Maghrib berkumandang.

Namun sudahkah kita pandangan seperti apa cara Rasulullah SAW menikmati santapan sahur dan minuman di waktu berbukanya? Pengajar pada Ma’had Daarussunnah Bekasi, Ustaz Muhammad Azizan, Lc menjelaskan, Nabi Muhammad SAW senantiasa mengakhirkan makan sahur, dan ini diisyaratkan oleh kurang riwayat.

Dalam perkataan riwayat Bukhari disebutkan, “Zaid bin Tsabit berkata, ‘Aku pernah dahar sahur bersama Nabi SAW, semrawut beliau pun menegakkan sholat Subuh, lalu Anas Bin Malik bertanya, ‘berapa (kira-kira) jarak antara bahana adzan (Subuh) dengan makan sahur beliau? ‘, Zaid Bin Tsabit menjawab, ‘(sekitar) kadar bacaan 50 ayat’. ”

Perkara makanan yang dikonsumsi Rasulullah SAW, Ustaz Azizan memaparkan, Rasulullah tidak pernah mengkhususkan makanan tertentu buat dimakan di waktu sahur. Meskipun demikian beliau bersabda, “Sebaik-baiknya makanan sahur seorang mukmin adalah kurma. ” (HR. Abu Dawud, no. 2. 345)

Sementara tersebut, dalam hal berbuka, Rasulullah SAW selalu menyegerakan berbuka puasa ketika memang telah datang waktunya). Sebagaimana Sabda Nabi SAW, “Manusia tetap berada di atas kebaikan selama mereka senantiasa menyegerakan berbuka. ” (HR. Bukhori, no. 1. 957 dan Muslim, no. 1. 098).

Dalam riwayat yang lain, Allah ta’ala berfirman dalam hadis qudsi, “Sesungguhnya hamba yang paling Aku cintai adalah ia dengan menyegerakan berbuka (ketika datang waktunya)”. (HR. At-Tirmidzi)

“Adapun apa yang beliau konsumsi masa berbuka, maka beliau pun tidak pernah mengkhususkan makanan tertentu dalam waktu berbuka puasa. Namun dia memberikan panduan tentang apa dengan seharusnya kita konsumsi ketika berbuka puasa, ” kata Ustaz Azizan.

Di dalam hadits yang diriwayatkan oleh Salman bin ‘Amir Ad-Dhobby, Nabi SAW berfirman, “Jika salah seorang kalian berbuka, hendaklah ia berbuka dengan kurma, kalau ia tidak mendapatkannya hendaklah ia berbuka dengan air putih, karena sesungguhnya ia suci lagi mensucikan”. (Dishahihkan oleh Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al-Hakim)

Berita Yang lain